dimecres, 2 de març del 2011

Lliçó de guió: "Secrets d'un matrimoni" i "Saraband" d'Ingmar Bergman

Tinc debilitat per Ingmar Bergman. Per les seves pel·lícules. Pels seus guions. Per la seva forma de fer cinema. Un cinema molt teatral, molt introspectiu, molt reflexiu, molt personal, molt nòrdic.

Un cinema, a més, amb un estil molt identificable. Ho facilita el fet que Bergman es creés un cercle d'actrius i actors habituals, tant en el cinema com en el teatre. Les esplèndides Liv Ullmann, Bibi Andersson o Ingrid Thulin, juntament amb grans actors com Max von Sydow o Erland Josephson, són "marca" Bergman.

Tot just aquest matí he acabat de llegir un llibre on hi són dues de les seves grans obres: "Secrets d'un matrimoni" i "Saraband". En cinema i televisió ("Secrets d'un matrimoni" va néixer com a mini-sèrie) els intèrprets principals eren Liv Ullmann i Erland Josephson.




Es tracta, i crec que no exagero, d'un manual de relacions personals. Diàlegs brillants que exposen amb cruesa les misèries i les virtuts de l'ésser humà. Tenint en compte que Bergman era de nacionalitat sueca, podeu imaginar que el to no és precisament optimista. Però tant se val. Es pot llegir d'una tirada. Diàlegs que s'enganxen els uns als altres i et porten, enmig d'una tragèdia interior dels personatges, del principi al final de la vida dels dos protagonistes.




Per cert, lectura obligada per a guionistes o aprenents de guionistes. Sobretot per aquells que vulguin rebre una lliçó de com dialogar.

4 comentaris:

  1. Un director, està clar, amb un segell tan propi que feia que acumulés defensors i detractors.

    Sense considerar-me, ni molt menys, un superfan; he de reconèixer que el primer cop que vaig veure "El séptimo sello" em vaig quedar hipnotitzat.

    ResponElimina
  2. Jo he vist les dos pelis i també és un director que he seguit amb fidelitat perquè tb m'agrada.

    ResponElimina
  3. Jo sí em considero una súper fan. Deu ser que aquest cinema íntim dels nòrdics connecta amb mi totalment. Per mi Saraband és un dels millors guions mai escrits. Són lliçons de tot un mestre esclar. D'altra banda, l'entrevista que tinc al DVD del Setè Segell amb Bergman és d'una potència verbal i emocional increïble. La recomano a tothom, es despulla en un documental encara més que als seus films. Salut!

    ResponElimina
  4. ... jo vaig ser en el sopar del dissabte. En el meu cas ha estat al revés, primer la cara i ara la pantalla.

    Salutacions

    ResponElimina