dimarts, 20 de gener del 2009

Els Premis Gaudí

Ahir es van concedir els primers premis Gaudí. Els premis que atorga l'Acadèmia del Cinema Català.

Sobre la cerimònia de lliurament dels premis, retransmesa en directe per TV3, només en vull fer dues consideracions. La primera és en forma de pregunta, i és que no sé per què, en general, s'intenen copiar tots els clixés provinents de Hollywood. Crec que es podria haver tingut més imaginació i fer una cerimònia que no fos un calc a nivell formal de les cerimònies dels Óscar o dels Goya. I la segona és que, com sempre passa en aquest tipus d'actes, i com em va dir la Judith a través del Facebook, va ser una cerimònia en molts moments força insípida.

Respecte els premis, crec que la cerimònia va anar de menys a més. I és que crec que la vetllada va començar amb el repartiment de tota una sèrie de premis massa cantats i potser pensats més de cara a la galeria que no pas d'una altra manera. No dic que gent com Mercè Sampietro, Penélope Cruz, Pep Anton Muñoz o Anna Lizaran no mereixés ser premiada, no; ni que la pel·lícula Bucarest de l'Albert Solé tampoc mereixés el guardó a millor documental. Però em va donar la sensació que eren premis massa "fàcils" de donar, poc arriscats.

En canvi sí que em va alegrar, per ser una aposta, aquest cop sí, per un cinema diferent, que es premiés El cant dels ocells com a millor pel·lícula, millor direcció i millor fotografia (una fotografia, per cert, esplèndida).

I em van alegrar molt els dos premis que es va endur Bienvenido a Farewell-Guttmann: El premi al ja citat Pep Anton Muñoz, i el premi al millor guió per al Xavi Puebla (que va fer el discurs més emocionat i emocionant de la nit) i per a Jesús Gil.

Em va agradar també el discurs políticament atrevit de Jaume Roures però, en canvi, la presència de la Vicky Cristina Barcelona, la pel·lícula de la productora del mateix Roures crec que va distorsionar una mica la situació. No crec que aquesta pel·lícula mereixés el premi a la millor pel·lícula de parla no catalana i, com deia al principi, el premi a Penélope Cruz em sembla una aposta més de cara a la galeria, a la publicitat dels propis premis, que no pas una aposta que el cinema català pugui aprofitar.

En fi, ja veurem com van evolucionant aquests premis en els propers anys. De la mateixa manera que veurem si serveix d'alguna cosa l'Acadèmia del Cinema Català. Però això ja és un altre debat.

7 comentaris:

  1. sincerament, crec que abans d'haver-se creat aquests premis, s'hauria d'haver recolzat la creació d'una indústria de cinema estable al nostre país, cosa que no existeix. Es poden considerar vicky cristina barcelona i transsiberian pel·lícules catalanes?
    El que tampoc he entés és això de millor pel·lícula en català i no català!! crec que intentar protegir un idioma d'aquesta manera és menystenir-lo, els films en català haurien de poder competir amb la resta produïts a Catalunya en igualtat de condicions!!
    Una abraçada!!

    ResponElimina
  2. És que en el fons cal un debat general.

    Cal una acadèmia del cine català?

    El primer que ha de fer una acadèmia és atorgar premis?

    Què és cinema català? El que usa el català? El que es fa a Catalunya? El que es fa amb diners catalans?

    Què s'ha de premiar? La qualitat cinematogràfica? Pelis que possibilitin la projecció mediàtica i econòmica de l'acadèmia?

    Etc, etc.

    ResponElimina
  3. Jo crec que moltes coses són millorables, com sempre. Però cal veure l'impacte positiu. Avui, per exemple, he pogut parlar amb molta gent que fa 24 hores no tenia ni idea de 'El Cant dels Ocells' o del Xavi Puebla o de... i que hi esvaven molt interessats. Per tant, si la gala d'ahir va servir perquè gent interessada pel cinema descobreixi productes interessants fets al nostre país i absolutament invisbiles als mitjans de comunicació... doncs visca la gala!! Almenys ha servit per a promocionar el cinema!

    ResponElimina
  4. No la vaig veure, però n'he llegit coses... i tu m'has acabat de posar al dia. El que no entenc es perquè regalem un 'Gaudí'. Quina relació té amb el cinema?

    Per cert, l'altre dia em van explicar una història horrorosa sobre 'Bienvenido a Farewell-Gutmann'. La desconeixia. Es veu que quan van acabar la peli (m'ho va explicar una noia que formava part de l'equip) van tallar el decorat i el cap de producció se'l va emportar per guardar-lo a casa seva.

    Es veu que li van dir que ja li portarien, però va decidir fer-ho ell amb la seva furgoneta. Quan va obrir la porta es veu que totes les fustes s'havien mogut al llarg del trajecte i li van caure a sobre i el van matar. Increïble.

    Me n'alegro pel 'Cant dels Ocells'. Me la vas recomanar tu. Una abraçada i fins aviat.

    * De fet, 'Goya' tampoc té res aveure amb el cinema... si no m'equivoco.

    ResponElimina
  5. Hola Jordi,

    Estic d'acord amb què, com a mínim, aquests premis han servit per a promocionar part del cinema català. I això ja és alguna cosa.

    I també d'acord amb el Jordicine. Jo també vaig pensar que era estrany lliurar "gaudís". Jo crec que se li podia haver posat el nom d'alguns dels primers cineastes catalans. Però vaja, com que en Gaudí deu ser el català més universal...

    I la història de "Farewell..." no sé si exactament va anar així o no, però el cert és que el mateix Xavi Puebla (un dels millors professors que he tingut fins ara) va explicar emocionat que li dedicava el premi al productor de la peli que havia mort amb només 35 anys a causa d'un accident, sense haver pogut veure acabada la pel·lícula.

    Històries tristes que té la vida.

    ResponElimina
  6. Jo no coneixia el cant dels ocells. I espero que aquest premi serveixi perquè la puguin fer a altres cinemes fóra de la província de Barcelona i així la puguem veure tots.

    ResponElimina
  7. Donem una mica de marge als premis... han estat els primers i evidentment s'han de millorar moltíssimes coses, jo me'ls vaig mirar des d'una perspectiva molt subjectiva, perquè no soporto al Joel Joan, però adoro a la Clara Segura així que estava que no sabia si m'agradaria o no. La cerimònia va ser lleugereta amb números que s'haurien pogut estalviar i d'altres potenciar-los... però ja anirem millorant...
    i dels premis coincideixo plenament amb tu Roger, que eren de cara a la galeria, això si que no ho van disimular però és que el planter català és tan bo, que una mica era igual a qui li donéssin no????
    I si , com diu en Jordi serveix per què el cinema català es doni a conèixer... endavant!!!

    ResponElimina