diumenge, 1 de gener del 2012

"Un dios salvaje" de Roman Polanski


"Un dios salvaje" és una pel·lícula petita, però remarcable.

A diferència del que comentava amb "The artist", a "Un dios salvaje" és essencial el diàleg. Segurament una de les principals diferències entre el llenguatge teatral i el cinematogràfic, és la gran trascendència que té el diàleg en el teatre. I, en aquest sentit, es nota que l'origen de "Un dios salvaje" és una obra de teatre. Com ja s'ha dit en moltes ocasions i com molta gent ja ha escrit en altres llocs, la darrera pel·lícula de Polanski és gairebé una obra de teatre filmada. I això, en la meva opinió, em fa destacar dues qüestions.

En primer lloc, la tasca de direcció. El fet de filmar-se gairebé a temps real (l'acció no dura massa més que els 110 minuts de film) i pràcticament en un sol espai, fa que la feina de direcció "coreògrafa" d'actors i actrius sigui essencial. I, el cert, és que un surt de la sala de cinema amb la sensació que tot està quadrat. Ritme, moviments dels actors i actrius, girs dramàtics, etc.

I, en segon lloc, la interpretació dels protagonistes. En la meva opinió destaca sobre la resta, com ja va fer-ho a "Malditos bastardos", Christoph Waltz. La resta de repartiment (Jodie Foster, Kate Winslet i John C. Reilly) no desentonen, però no arriben al nivell de Waltz.

A nivell de guió (o de dramatúrgia), és destacable un fet: com una acció relativament insignificant (l'agressió d'un nen a un altre que es produeix en la primera escena), serveix per arrencar tota una trama, encendre una metxa i enfrontar els quatre personatge principals, fent-los treure totes les misèries i conflictes interns. És un exemple de bona escriptura, de bon guió que, a través d'un fet que no té cap trascendència, acaba plantejant molts dels dilemes de la societat actual.

Nota de "Un dios salvaje": notable baix.

3 comentaris:

  1. Deixant a part el tema artístic.
    Aquesta pel·li sembla un intent -a mi no m'enrederà- de justificar les seves pròpies misèries. Ens vol fer creure que "Joseps, Joans i ases n'hi ha a totes les cases";Vol demostrar que fins i tot els més tolerants i més actius defensors de l'ètica són, en realitat, uns hipòcrites que es descobreixen davant d'un fet que ls toca emocionalment i personalment. Doncs NO. Humans, incoherents, vulnerables....ho podem ser tots; però delinqüents NO. Ell Sí

    ResponElimina
  2. Això podria ser. Tot i que també és veritat que el text no és seu. És una obra de teatre de la Yasmin Reza que ha tingut molt d'èxit. S'ha interpretat a tot el món. A més, pel que diuen, el guió és molt fidel a l'obra. Per tant, el fons diriem que és mèrit de Reza i no de Polanski.

    A Barcelona la van fer i hi sortien el Ramon Madaula i el Jordi Boixaderas. I a nivell estatal també s'ha fet, amb la Maribel Verdú, l'Aitana Sánchez Gijón i algú més. I no crec que cap d'aquests ho fessin per necessitat de justificar-se de res.

    ResponElimina
  3. Cadascú tria el text que millor li va

    ResponElimina