
La revista Cahiers du Cinema d'aquest mes fa una reflexió interessant sobre el que considera el "cinema invisible".
Es tracta d'una sèrie de pel·lícules la majoria d'elles de qualitat notable, realitzades per directors amb renom i amb bon currículum, i que s'han estrenat o estan a punt d'estrenar-se als cinemes de ciutats com Roma, Londres o París però que, en canvi, no s'han estrenat ni s'estrenaran a les sales de Madrid o Barcelona. I no ho faran per una simple decisió comercial.
És a dir, en matèria de distribució de bon cinema, Itàlia, França o la Gran Bretanya ens passen la mà per la cara per qüestions purament comercials. La qual cosa vol dir que aquests països van unes quantes passes per davant nostre pel que fa a la difussió de la cultura. O és que el cinema ja no el considerem cultura?
És a dir, en matèria de distribució de bon cinema, Itàlia, França o la Gran Bretanya ens passen la mà per la cara per qüestions purament comercials. La qual cosa vol dir que aquests països van unes quantes passes per davant nostre pel que fa a la difussió de la cultura. O és que el cinema ja no el considerem cultura?
Per a què us feu una idea de la dimensió del cinema invisible a casa nostra, us menciono alguns dels directors que no hem pogut o no podrem veure en les nostres pantalles: Nanni Moretti ("Il Caimano", 2006), Chris Marker ("Chats perchés", 2004), Manoel de Oliveira ("Cristóvao Colombo. O enigma", 2007), Abel Ferrara ("Go go tales", 2007), Chantal Akerman ("Là-bas", 2006), Martin Scorsese ("Il mio viaggio in Italia", 2001), Wang Kar-wai ("My Blueberry Nights", 2007), Gus van Sant ("Paranoid park", 2007), Philippe Garrel ("Sauvage innocence", 2001), Alexander Sokurov ("The sun", 2005), Francis Ford Coppola ("Youth without youth", 2007).
Aquests films (i molts d'altres) invisibles només podran ser visibles en festivals, a la xarxa i, si hi ha sort, en algunes edicions de dvd.
Doncs sí. Jo també he notat sovint aquesta mancança a casa nostra.
ResponEliminaPrecisament aquesta del Wong Kar-wai m'interessa veure-la i m'estava esperant a que arribés...
Haurem d'aconseguir-la d'alguna altra manera o esperar que gent com Cameo (que fan una gran tasca)la incloguin al seu catàleg.
Salutacions
My blueberry nights hauria d'haver estat estrenada fa temps!! el mateix va succeir amb antes q el diablo sepa que has muerto, o 3:10 to yuma, o equilibrium, que ja no arribarà mai¨!
ResponEliminaSalutacions
Hem parlat, sembla, del mateix tema, en relació a la mateixa revista però en el meu cas fent referència a una grandíssima pel.lícula, l'Aleksandra del Sokurov (http://xfar.wordpress.com/2008/07/15/aleksandra-i-el-cinema-invisible/ ). Si vols fer-li una ullada hi estas convidat. Una abraçada.
ResponEliminaPer cert, jo disposo de la cinta del Kar-Wai i a més l'he poguda gaudir. És una bona pel.lícula, molt emotiva, però no tant intensa ni complexe com 2046 o sobretot In the mood for love, una autèntica meravella. I tampoc tan arriscada com ho va ser el Happy together. Malgrat tot és una bona pel.lícula i és absolutament incomprensible que encara no s'hagi pogut veure a les sales de cinema. Què hi farem...
ResponElimina