dissabte, 20 de novembre del 2010

Estels que s'apaguen


Ja fa més de tres anys que escric amb assiduïtat sobre cinema en diversos espais d’internet. Intento escriure sobre pel·lícules, sobre actors, actrius, directors. Però sobretot sobre sentiments. Perquè al cap i a la fi, quin sentit té el cinema, i qualsevol altra disciplina artística, si no és capaç de generar sentiments?

Segurament el sentiment més difícil de suportar pel conjunt de la humanitat és el de la pèrdua de persones estimades, el de l’absència, el de la mort. Però aquest sentiment és, alhora, el que dóna més sentit a la vida. És el que la fa més valuosa. Aquestes línies, que no són més que simples reflexions sense cap valor, em vénen al cap perquè m’adono que, en aquests anys, he escrit molts articles de comiat de persones que han esdevingut mites del cinema. Comiats que, en certa manera, deixen orfe el setè art. Estels que s’apaguen. El darrer ha estat Luis García Berlanga. Però la llista dels darrers anys és llarga. Llarguíssima. Paul Newman, Ingmar Bergman, Fernando Fernán Gómez, Tony Curtis, Arthur Penn, Claude Chabrol, Dennis Hoper, Michelangelo Antonioni… I podriem continuar.

Un té la sensació que els grans ens deixen. I que després dels grans hi ha un buit. Però és, de ben segur, una sensació injusta. Perquè darrera dels grans, per què no?, en poden venir de més grans. Isaac Newton deia que si ell havia vist més lluny que la resta era perquè havia pogut pujar a esquenes de gegants. I des de dalt de l’esquena d’un gegant la vista arriba molt, molt més lluny.

Als amants del cinema, doncs, només ens cal esperar que hi hagi algú que estigui pujant a les esquenes d’aquests gegants, d’aquests estels que s’estan apagant. Si algú hi arriba estarem d’enhorabona. I, això sí, mentre esperem que algú hi arribi, podem continuar gaudint d’un dels elements màgics del cinema: podem continuar gaudint de la luminositat dels estels, fins i tot quan s’han apagat.

Article publicat a cinergia.cat

5 comentaris:

  1. Només un comentari... Crec que la gran desesperació i el patiment davant de la mort dels altres no és compartit per la humanitat sencera. Hi ha cultures que la viuven com un trànsit cap a un altre estadi, que ho viuen amb normalitat. Per als ateus, però, és el fi d'un cicle que torna a començar amb noves vides. La màgia dels artistes, però, és que sempre ens quedaran les seves obres per reviure'ls. Jo crec que avui dia també n'hi ha, de grans, però ens falta perspectiva per poder valorar-los com cal.
    En tot cas: visca el cinema!!!
    petons.

    ResponElimina
  2. D'acord amb el tema de la relativitat de tracte de la mort en l'espècie humana.

    I d'acord també respecte la necessitat de perspectiva per a valorar el que tenim ara al cinema. Ja saps que jo tendeixo a pensar que els clàssics del cinema de moment estan lluny de ser superats (de fet, ni igualats). Però una dosi d'optimisme, de tant en tant, no va malament.

    ResponElimina
  3. Estic totalment d'acord amb la dona invisible tant en el fet que no perdem del tot els genis perquè ens queda la seva obra que els fa perennes com en el fet que ens cal perspectiva per valorar justament l'abast d'un personatge. I la vida és això, i la mort n'és una part indestriable.

    Petons!

    PS: També estic totalment d'acord amb els visques al cinema! :)

    ResponElimina
  4. Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

    ResponElimina
  5. My partner and I really enjoyed reading this blog post, I was just itching to know do you trade featured posts? I am always trying to find someone to make trades with and merely thought I would ask.

    ResponElimina